Page 22 - GTU Semp_Bildiri Özet. Kitapçığı_2024
P. 22
LİSANSÜSTÜ ARAŞTIRMALAR SEMPOZYUMU 2024
Yapay Görme ile Sürücü Yorgunluk Durumunun Tespit Edilmesi
Ali Akin, Habil Kalkan
Bilgisayar Mühendisliği
ÖZET
Yapılan incelemelerde trafik kazalarının önemli bir kısmının yorgunluktan ve yorgunluğa bağlı olarak uykulu olmaktan
kaynaklı olduğu görülmüştür. Bu durumun önüne geçebilmek için sürüş esnasında sürücülerin izlenmesi ve gerek araç
ile gerekse çevre ile olan etkileşimlerinden yola çıkarak yorgunluk tespiti yapılmalı ve yorgunluk durumunda
sürücünün uyarılması gerekmektedir. Sürücü yorgun olması giyilebilir teknolojilerin yorgunluk tespitinde önemli bir
avantaj sağlamasına rağmen, giyilebilir teknolojilerin sürücüler tarafından pratik kullanıma sahip olmamasından
dolayı yaygınlaşamamıştır. Alternatif olarak, kamera ile sürücünün yüzünden alınan veriler ön plana çıkmış olup bu
durumda sürücülerin ve kullanılan kameraların fiziksel farklılıkları yorgunluk tespitindeki hataları artırmaktadır.
Bu çalışmada, sürücülerin yorgunluk durumunu tespit edebilmek için sürücünün sürüş başlangıcındaki verilerini
referans alan bir yöntem geliştirilmiştir. Geliştirilen yöntemde temel olarak sürücünün göz kırpma ve kafa hareket
davranışı hesaplanmaktadır. Sürüş başlangıcındaki veriler referans alınarak gerçek zamanlı olarak hesaplanan verilerin
referans verilerinden farklılığı kullanılarak bir makine öğrenmesi algoritması geliştirilmiş ve geliştirilen yöntem ile
sürücülerin fiziksel özellikleri (göz boyutları) ve kameranın sürücünün yüzüne olan mesafe açısından bağımsız olarak
veriler hesaplanmış ve gürbüz bir uyku tespit sistemi geliştirilmiştir.
Çalışmada sürücülerin yüz ilgi noktaları gerçek zamanlı olarak hesaplanmış ve indekslenmiş ve bu ilgi noktaları
kullanılarak yüz üzerinde hayali üçgen şekiller oluşturularak sürücünün kafa hareketleri hesaplanmıştır. Göz kırpması
ile ilgili bilgiler için ise göz kırpma başlangıcı, göz kapanması ve gözün açılması süreleri görüntü göz ilgi noktaları ile
hesaplanmıştır. Geliştirilen algoritmalar açık veri setleri ile test edilmiş olup çalışma sonunda %79.4 ve %87.6
sonuçları elde edilmiştir.
Araştırmanın sonuçları, sistem tarafından toplanan verilerin trafik güvenliğini artırmada potansiyel olarak
kullanılabileceğini göstermektedir. Sürücülerin başlangıç verileri kullanılarak yapılan bu tespitler, trafik kazalarını
önlemede ve sürücü güvenliğini artırmada önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışma, sürücü
yorgunluğunu tespit etme konusunda yeni bir perspektif sunmakta ve ileri teknoloji kullanarak sürücü güvenliğini
artırmaya yönelik önemli bir katkı sağlamaktadır.
Anahtar Kelimeler: Sürücü, Yorgunluk, Göz Kırpma, Kafa Hareketleri,Görüntü İşleme