Page 197 - Siyah ve Beyaz Romantik Komedi Film Afiş
P. 197

Malzeme Bilimi ve Mühendisliği ABD Yüksek Lisans Programı                                  Material Science and Engineering Majors in Master of Science

         Tez Başlığı                                                                Thesis Title
          SİVİL  HAVA  ARAÇLARI  UYGULAMALARI  İÇİN  MG-ZN-Y-CA  ALAŞIMI  DEVELOPMENT  OF  MG-ZN-Y-CA  ALLOY  SHEETS  FOR  CIVIL  AIRCRAFT
         LEVHALARIN GELİŞTİRİLMESİ                                                  APPLICATIONS

                                                       Öğrenci Adı / Student’s Name  Halil DEMİRTAŞ

                                                   Tez Danışmanı / Thesis Supervisor  Prof Dr. Metin USTA

                                                           Eş-Danışman / Co-Advisor  Dr. Özgür DUYGULU

                                            ÖZET                                                                       ABSTRACT
         Bu  çalışmada  yanmaya  dayanıklı  levha  magnezyum  (Mg-Zn-Y-Ca)  alaşım  sistemi  In this work, ignition resistant plate magnesium (Mg-Zn-Y-Ca) alloy system was investigated. 7
         incelenmiştir. Zn (çinko) ve Y (itriyum) elementlerinin element oranları değiştirilerek ve  different magnesium alloys were developed in different Zn (zinc) and Y (yttrium) element ratios
         farklı oranlarda Ca (kalsiyum) elementi ilave edilerek, yerçekimi kokil döküm ile 7 farklı  and Ca  (calcium) compositions by gravity permanent mold casting. The effects of  Zn,  Y and
         magnezyum alaşımı geliştirilmiştir. Zn, Y ve özellikle Ca'nın mikroyapı, tekstür, mekanik  especially Ca on the microstructure, texture, mechanical properties, formability and ignition
         özellikler, şekillenebilme kabiliyeti ve tutuşma sıcaklığı üzerindeki etkileri incelenmiştir.  temperature were investigated.  Warm rolling was applied to magnesium alloys and 1 mm thick
         Magnezyum alaşımlarına ılık haddeleme uygulanmış ve 1 mm kalınlığında levhalar elde  sheets were obtained. Homogenization and annealing heat treatments were carried out after
         edilmiştir. Döküm sonrası homojenizasyon, ılık hadde sırasında ve sonrasında tavlama gibi  casting and during/after warm rolling, respectively.  Ignition tests were performed by using
         ısıl işlemler de gerçekleştirilmiştir. Tutuşma testleri, diferansiyel termal analiz (DTA) ve  differential thermal analysis (DTA) and a quartz box furnace. Detailed characterization studies
         fırın içerisindeki kuvars tüp kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Tüm işlemlerden sonra x-ışını  such as x-ray diffraction (XRD), optical microscope (OM), scanning electron microscope (SEM)
         kırınımı (XRD), optik mikroskop (OM), taramalı elektron mikroskobu (SEM) ve geçirimli  and transmission electron microscope (TEM) examinations were carried out on the samples. The
         elektron  mikroskobu  (TEM)  incelemeleri  gibi  detaylı  karakterizasyon  çalışmaları  mechanical  properties  of  the  samples  were  determined  by  microhardness  and  tensile  tests.
         yapılmıştır.  Numunelerin  mekanik  özellikleri  mikro  sertlik  ve  çekme  testleri  ile  Forming  tests  were  conducted  in  order  to  investigate  the  effects  of  alloy  composition,
         belirlenmiştir.  Oda  sıcaklığında  ve  yüksek  sıcaklıklarda  şekillendirme  testleri  yaparak  microstructure,  texture,  temperature  and  Ca  addition  at  room  temperature  and  at  elevated
         alaşımın,  mikroyapının,  tekstürün,  sıcaklığın  ve  Ca  ilavesinin  şekillendirme  kabiliyetine  temperatures. In this study, it was determined that some alloys reached Erichsen index value of
         etkisi incelenmiştir. Çalışmanın sonucu olarak bazı alaşımlar uygun ısıl işlem prosesleri  over 6.5 mm at room temperature, 275 MPa tensile strength, elongation value over 20% and
         uygulandığında  oda  sıcaklığında  6.5  mm  üzerinde  Erichsen  indeks  değerine,  275  MPa  ignition  temperature  exceeding  900  °C  when  appropriate  heat  treatment  processes  were
         çekme  mukavemeti,  %20’  lerin  üzerinde  uzama  değeri  ve  900°C’  yi  aşan  tutuşma  applied. The results of this thesis show that Mg-Zn-Y-Ca alloy sheets  have great potential for
         sıcaklığına ulaştığı belirlenmiştir. Bu çalışmanın sonuçları, Mg-Zn-Y-Ca alaşımı levhaların  application as a civil aircraft part. This work was performed by The Scientific and Technological
         bir sivil hava aracı parçası olarak uygulanması için büyük bir potansiyele sahip olduğunu  Research Council of Turkey (TUBITAK) Marmara Research Center (MAM) and Korea Institute of
         göstermektedir.  Bu  çalışma  Kore  Ulusal  Araştırma  Vakfı  (NRF)  ve  Bilim,  Teknoloji  ve  Industrial Technology (KITECH) and funded by TUBITAK Turkey and NRF, MSIT of Korea
         Geleceği Planlama Bakanlığı (MSIT) ile İkili İşbirliği Programı kapsamında gerçekleşmiştir.
         Proje  TÜBİTAK  MAM  Malzeme  Enstitüsü  ve  Korea  Institute  of  Industrial  Technology-
         KITECH tarafından yürütülmüştür.
                                         Anahtar Kelimeler / Key-words  Magnezyum Alaşımları, Tutuşmaya Dayanıklı Mg Alaşımları, Hadde, Sivil Hava Araçları.
                                          Tez Numarası / Thesis Number  692566
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202