Page 197 - Siyah ve Beyaz Romantik Komedi Film Afiş
P. 197
Malzeme Bilimi ve Mühendisliği ABD Yüksek Lisans Programı Material Science and Engineering Majors in Master of Science
Tez Başlığı Thesis Title
SİVİL HAVA ARAÇLARI UYGULAMALARI İÇİN MG-ZN-Y-CA ALAŞIMI DEVELOPMENT OF MG-ZN-Y-CA ALLOY SHEETS FOR CIVIL AIRCRAFT
LEVHALARIN GELİŞTİRİLMESİ APPLICATIONS
Öğrenci Adı / Student’s Name Halil DEMİRTAŞ
Tez Danışmanı / Thesis Supervisor Prof Dr. Metin USTA
Eş-Danışman / Co-Advisor Dr. Özgür DUYGULU
ÖZET ABSTRACT
Bu çalışmada yanmaya dayanıklı levha magnezyum (Mg-Zn-Y-Ca) alaşım sistemi In this work, ignition resistant plate magnesium (Mg-Zn-Y-Ca) alloy system was investigated. 7
incelenmiştir. Zn (çinko) ve Y (itriyum) elementlerinin element oranları değiştirilerek ve different magnesium alloys were developed in different Zn (zinc) and Y (yttrium) element ratios
farklı oranlarda Ca (kalsiyum) elementi ilave edilerek, yerçekimi kokil döküm ile 7 farklı and Ca (calcium) compositions by gravity permanent mold casting. The effects of Zn, Y and
magnezyum alaşımı geliştirilmiştir. Zn, Y ve özellikle Ca'nın mikroyapı, tekstür, mekanik especially Ca on the microstructure, texture, mechanical properties, formability and ignition
özellikler, şekillenebilme kabiliyeti ve tutuşma sıcaklığı üzerindeki etkileri incelenmiştir. temperature were investigated. Warm rolling was applied to magnesium alloys and 1 mm thick
Magnezyum alaşımlarına ılık haddeleme uygulanmış ve 1 mm kalınlığında levhalar elde sheets were obtained. Homogenization and annealing heat treatments were carried out after
edilmiştir. Döküm sonrası homojenizasyon, ılık hadde sırasında ve sonrasında tavlama gibi casting and during/after warm rolling, respectively. Ignition tests were performed by using
ısıl işlemler de gerçekleştirilmiştir. Tutuşma testleri, diferansiyel termal analiz (DTA) ve differential thermal analysis (DTA) and a quartz box furnace. Detailed characterization studies
fırın içerisindeki kuvars tüp kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Tüm işlemlerden sonra x-ışını such as x-ray diffraction (XRD), optical microscope (OM), scanning electron microscope (SEM)
kırınımı (XRD), optik mikroskop (OM), taramalı elektron mikroskobu (SEM) ve geçirimli and transmission electron microscope (TEM) examinations were carried out on the samples. The
elektron mikroskobu (TEM) incelemeleri gibi detaylı karakterizasyon çalışmaları mechanical properties of the samples were determined by microhardness and tensile tests.
yapılmıştır. Numunelerin mekanik özellikleri mikro sertlik ve çekme testleri ile Forming tests were conducted in order to investigate the effects of alloy composition,
belirlenmiştir. Oda sıcaklığında ve yüksek sıcaklıklarda şekillendirme testleri yaparak microstructure, texture, temperature and Ca addition at room temperature and at elevated
alaşımın, mikroyapının, tekstürün, sıcaklığın ve Ca ilavesinin şekillendirme kabiliyetine temperatures. In this study, it was determined that some alloys reached Erichsen index value of
etkisi incelenmiştir. Çalışmanın sonucu olarak bazı alaşımlar uygun ısıl işlem prosesleri over 6.5 mm at room temperature, 275 MPa tensile strength, elongation value over 20% and
uygulandığında oda sıcaklığında 6.5 mm üzerinde Erichsen indeks değerine, 275 MPa ignition temperature exceeding 900 °C when appropriate heat treatment processes were
çekme mukavemeti, %20’ lerin üzerinde uzama değeri ve 900°C’ yi aşan tutuşma applied. The results of this thesis show that Mg-Zn-Y-Ca alloy sheets have great potential for
sıcaklığına ulaştığı belirlenmiştir. Bu çalışmanın sonuçları, Mg-Zn-Y-Ca alaşımı levhaların application as a civil aircraft part. This work was performed by The Scientific and Technological
bir sivil hava aracı parçası olarak uygulanması için büyük bir potansiyele sahip olduğunu Research Council of Turkey (TUBITAK) Marmara Research Center (MAM) and Korea Institute of
göstermektedir. Bu çalışma Kore Ulusal Araştırma Vakfı (NRF) ve Bilim, Teknoloji ve Industrial Technology (KITECH) and funded by TUBITAK Turkey and NRF, MSIT of Korea
Geleceği Planlama Bakanlığı (MSIT) ile İkili İşbirliği Programı kapsamında gerçekleşmiştir.
Proje TÜBİTAK MAM Malzeme Enstitüsü ve Korea Institute of Industrial Technology-
KITECH tarafından yürütülmüştür.
Anahtar Kelimeler / Key-words Magnezyum Alaşımları, Tutuşmaya Dayanıklı Mg Alaşımları, Hadde, Sivil Hava Araçları.
Tez Numarası / Thesis Number 692566