Page 112 - SBE Kataloğu 09062016
P. 112
Strateji ABD Yüksek Lisans Programı Master of StrategyScience
Tez Başlığı VERGISI Thesis Title
UYGULAMASINDA ALTERNATIF ALTERNATIVE METHODS IN MOTOR VEHICLE TAX IMPLEMENTATION
MOTORLU TAŞITLAR
YÖNTEMLER Öğrenci Adı / Student’s Name Uğur ERDOĞAN
Tez Danışmanı / Thesis Supervisor Yrd. Doç. Dr. Sadettin HALUK ÇİTÇİ
Eş-Danışman / Co-Advisor
ÖZET ABSTRACT
Vergilendirme Devletin yerine getirmekle sorumlu olduğu hizmetlerin finansmanını Taxation is applied to finance the public services that the State is liable to perform.
sağlamak için uygulanmaktadır. Ayrıca mükelleflerin yapacakları tercihlerde teşvik Also, it fulfills the role of incentives and deterrents for the choices taxpayers make.
veya vazgeçirme görevini üstlenmektedir. Türkiye'de Motorlu Taşıtlar Vergisi The only criteria applied in the Motor Vehicles Tax in Turkey are the engine size and
uygulamasında sadece araçların motor hacimleri ve yaşları dikkate alınmaktadır. the age of the vehicles. Therefore, the financial power of the taxpayer and carbon
Dolayısıyla mükelleflerin mali güçleri ve çevreye yapılan karbondioksit salınımı dioxide emission into the environment are not taken into account in the taxation
vergilendirmede göz önünde bulundurulmamaktadır. Bu durum uygulamanın process. This situation shows that the current practice is not in accordance with the
anayasada belirtilen vergilendirmede adalet ve çevrenin korunumu ilkelerine uygun principles of equity and protection of environment stated in the constitution. In this
olmadığını göstermektedir. Bu çalışmada Vergi sisteminin bir parçası olan Motorlu study, Motor Vehicles Tax as part of the Tax system will be examined with particular
Taşıtlar Vergisi Adalet, Çevre korunumu ve Maliye gelirleri ilkeleri dikkate alınarak focus on the principles of Taxation Equity, Protection of the Environment and
incelenmiş ve mevcut motorlu taşıtlar vergisi uygulamasına alternatif olarak araç fiyat Treasury Incomes, and alternative Motor Vehicles Tax systems such as Motor
aralığına dayalı motorlu taşıtlar vergisi, araç fiyat yüzdesine endeksli motorlu taşıtlar Vehicles Tax based on price range, Motor Vehicles Tax based on price percentage and
vergisi ve karbondioksit salınımına dayalı motorlu taşıtlar vergisi sistemleri Motor Vehicles Tax based on carbon dioxide emission have been developed. With the
geliştirilmiştir. Önerilen alternatifler için yapılan talep simülasyonları ile alternatif demand simulations for the proposed alternatives, the effects of the alternative
motorlu taşıtlar vergisi uygulamalarının karbondioksit salınımına, motorlu taşıtlar motor vehicle tax implementations on carbon dioxide emission, financial income
vergisi ile elde edilen maliye gelirlerine ve vergi adaletin tesisine etkileri analiz through motor vehicle tax and establishment of tax equity have been analyzed. It is
edilmiştir. Elde edilen simülasyon sonuçlarına göre araç fiyat aralığına dayalı then observed that, according to the simulation results, while an alternative motor
alternatif motorlu taşıtlar vergisi sistemi mevcut motorlu taşıtlar vergisi sistemine vehicle tax system based on vehicle price range efficiently reduces carbon dioxide
göre toplam karbondioksit salınımını azaltmasına rağmen vergi adaletinin tesisinde emission, it's not particularly successful in constituting the tax equity. As for the
çok başarılı olmadığı görülmüştür. Araç fiyat yüzdesine endeksli alternatif MTV alternative motor vehicle tax system that is based on vehicle price percentage, it is
sistemi ise mevcut MTV sistemine göre maliyenin motorlu taşıtlar vergisinden elde noted that this system is capable of yielding discernable improvements on carbon
112